TY - JOUR T1 - Evaluation of Satisfaction in Hospitalized Patients in Urology Ward at the Hamedan Medical Sciences University, Shahid Beheshti Hospital during First and Second Half Year of 2013 TT - بررسی رضایت‌مندی بیماران بستری در بخش اورولوژی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیمۀ اول و دوم سال 1392 JF - J-Res-Urol JO - J-Res-Urol VL - 2 IS - 1 UR - http://urology.umsha.ac.ir/article-1-42-fa.html Y1 - 2017 SP - 15 EP - 22 KW - health sector evolution KW - patient`s satisfaction KW - medical and nursery services N2 - زمینه و هدف: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی رضایتمندی بیماران بستری در بخش اورولوژی از خدمات ارائه شده و مقایسۀ آن با رضایت بیماران در سایر بخش‌های بستری در بیمارستان شهید بهشتی همدان در سال ۹۲ انجام شد. از آنجا که رضایت‌مندی فرآیندی چندعاملی است، مسئولین بیمارستان‌ها به منظور ارتقای رضایت‌مندی باید به نظرات بیماران توجه کرده و دوره‌های آموزشی لازم را برای کارکنان خدمات سلامت برگزار کنند. مواد و روش‌ها: در این تحقیقِ توصیفی تعداد ۵۳۱ بیمار بستری با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای در نیمۀ اول و نیمۀ دوم سال انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با پرسش‌نامه انجام شد. آنالیز اطلاعات براساس روش کی‌ـ اسکوار تست و ضریب همبستگی اسپیرمن و توصیف آماری با نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ و اکسل به‌عمل آمد. یافته‌ها: رضایت کلی در نیمۀ اول سال ۷۱/۶ و در نیمۀ دوم سال ۶۹/۸ بود. حداکثر میزان رضایت‌مندی برای زمان خدمات پزشکی و حداکثر میزان نارضایتی برای آموزش به بیماران بود. رضایت‌مندی در بخش اورولوژی در نیمۀ اول سال ۶۸/۸ و در نیمۀ دوم سال ۶۷/۸ درصد بود. نتایج نشان از این داشت که نمرۀ رضایت‌مندی در بخش اورولوژی هم در نیمۀ اول سال و هم در نیمۀ دوم سال از متوسط رضایت‌مندی کلی بیمارستان پایین‌تر بود. ارتباط آماری بین رضایت‌مندی کامل بیمار و سن و جنس او وجود نداشت ولی بین رضایت‌مندی و سواد بیمار، ارتباط وجود داشت. نتیجه‌گیری: استفاده از نظرهای بیماران برای بالابردن سطح خدمات پزشکی و بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها برای افزایش رضایت‌مندی بسیار مهم است. M3 10.30699/acadpub.jru.2.1.15 ER -