دوره 3، شماره 1 - ( بهار-تابستان 1398 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 27-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه بیهوشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، استادیار، گروه بیهوشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- استادیار، گروه بیهوشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، استادیار، گروه بیهوشی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mrezaei1961@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد آمار زیستی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، کارشناسی ارشد آمار زیستی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- کارشناسی پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، کارشناسی پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (3573 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت یکی از وجوه سلامتی انسان است. در صورت بی‌توجهی به رضایت مردم نظام بهداشتی برخلاف رسالت خود عمل کرده است. هدف این پژوهش ارزیابی رضایتمندی بیماران بخش ارولوژی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ برای بررسی نقاط قوت و ضعف خدمات و ارائه راهنمایی و خدمات درمانی با کیفیت بهتر است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی ۱۷۰ بیمار بستری در بخش ارولوژی بیمارستان شهید بهشتی همدان در نیمه دوم سال ۱۳۹۷، با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته، بررسی شدند. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ انجام شد.
یافته‌ها: میانگین میزان رضایت بیماران از کل خدمات ارائه‌شده ۷۷/۲۵ درصد است. این در حالی است که بیشترین رضایتمندی مربوط به خدمات پرستاری (۸۰/۸) و کمترین رضایتمندی مربوط به خدمات عمومی (۷۲/۶) است. بین متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس و سطح تحصیلات) با میزان رضایتمندی کل ارتباط معنی‌داری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: از دیدگاه بیماران بیمارستان شهید بهشتی همدان همه خدمات و تسهیلاتی که ارائه می‌شود در حد مطلوب است.
متن کامل [PDF 435 kb]   (2066 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3082 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اورولوژی ترمیمی
دریافت: 1398/5/16 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1398/7/6

فهرست منابع
1. Jabraeily M, Rahimi B, Khodayari R, Goli Farhodi G, Mohamadi A. Assessment of inpatient satisfaction with quality services in training centers of Urmia University of Medical Sciences with the servequal model. Health Inf Manage. 2012;7(2):19-24.
2. Mortazavi Y, Rabiee O, Rohi Z, Ghomi S. Patient Satisfaction from Pre and Postoperative Nursing Care in Hospitals Affiliated to Babol University of Medical Sciences. Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal. 2013 Sep 15;3(1):38-45.
3. Kazemeini SK, Mohammadi F, Owlia F. Evaluation of satisfication rate of patients admitted to Yazd Shaheed Sadoughi burn hospital in first nine months of the year 2011. TB. 2013;11(4):91-102.
4. Seyedoshohadaee M, Mohammadi H, Seyedfatemi N, Mehran A. Relationship between the circadian types and nurses' caring behaviours. Koomesh. 2015 Apr 15;16(3):389-96.
5. Neishabory M, Raeisdana N, Ghorbani R, Sadeghi T. Nurses' and patients' viewpoints regarding quality of nursing care in the teaching hospitals of Semnan University of Medical Sciences, 2009. Koomesh. 2011 Jan 15;12(2):134-43.
6. Bahri N, Arabnejad BA, Bahri N, Eshaghi F, Fathi Najafi T, Larki M. Objective Structured Clinical Evaluation for assessment of the quality of practice of health practitioners during preconception, prenatal and postnatal cares. koomesh Journal. 2015;17(1):45-53
7. Mohebbifar R, Barikani A, Hasani H. Measuring hospital Service Quality Gap from the viewpoint of inpatients in educational hospitals of Qazvin University of Medical Sciences (2012-13) Journal of Hospital. 2015;14(1):97-104
8. Sedighi J, Farzadi F, Maftoon F, Nooraee M, Zafarghandi MR, Harirchi E. Performance assessment Model Design for Medical Science University. Payesh. Journal of Health Sciences Research Institute, University Jihad. 2005;4(4):297-85.
9. Sina K, Babai Shibabandani M, Nadi Ghara A. Factors influencing the inpatients' satisfaction based on the Servqual model. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2015 Feb 15;24(121):299-308.
10. Lin DJ, Li YH, Pai JY, Sheu C, Glen R, Chou MJ, Lee CY. Chronic kidney-disease screening service quality: questionnaire survey research evidence from Taichung City. BMC health services research. 2009 Dec;9(1):239. [DOI:10.1186/1472-6963-9-239] [PMID] [PMCID]
11. Taner T, Antony J. Comparing public and private hospital care service quality in Turkey. Leadership in health services. 2006 Apr 1;19(2):1-0. [DOI:10.1108/13660750610664991]
12. Zolhavarieh SM, Rezaee M, Rassoli P. Evaluation of Satisfaction in Hospitalized Patients in Urology Ward at the Hamedan Medical Sciences University, Shahid Beheshti Hospital during First and Second Half Year of 2013.
13. Ebrahimnia M, Ameriun A, Azizabadi Farahani M, HR KV. Satisfaction rate of hospitalized patients in military hospitals from presented services. Journal Mil Med. 2010 Jul 15;12(2):101-5.
14. Nazari RB, Amini J, Sharifnia SH, Babaalipour Mouziraji F, Akbari S. A comparative study on patient satisfaction with hospital services in Amol. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2011;9(3):188-95.
15. Salehian TS, Pirak A. Patients' Satisfaction from Medical and Nursing Services in Khatam Alanbia Hospital in Iranshahr. Jgbfnm. 2010;7(2):33-41.
16. Joolaee S, Hajibabaee F, Jalal EJ, Bahrani N. Assessment of Patient Satisfaction from Nursing Care in Hospitals of Iran University of Medical Sciences. Hayat. 2011 Mar 1;17(1).

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.