دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1396 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 15-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


عضو مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی، گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، dsmbszolhavarieh@gmail.com
چکیده:   (929 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی رضایتمندی بیماران بستری در بخش اورولوژی از خدمات ارائه شده و مقایسۀ آن با رضایت بیماران در سایر بخشهای بستری در بیمارستان شهید بهشتی همدان در سال ۹۲ انجام شد. از آنجا که رضایتمندی فرآیندی چندعاملی است، مسئولین بیمارستانها به منظور ارتقای رضایت‌مندی باید به نظرات بیماران توجه کرده و دورههای آموزشی لازم را برای کارکنان خدمات سلامت برگزار کنند.
مواد و روش‌ها: در این تحقیقِ توصیفی تعداد ۵۳۱ بیمار بستری با روش نمونهگیری سهمیهای در نیمۀ اول و نیمۀ دوم سال انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسش‌نامه انجام شد. آنالیز اطلاعات براساس روش کیـ اسکوار تست و ضریب همبستگی اسپیرمن و توصیف آماری با نرم افزار SPSS نسخه ۱۶ و اکسل بهعمل آمد.
یافته‌ها: رضایت کلی در نیمۀ اول سال ۷۱/۶ و در نیمۀ دوم سال ۶۹/۸ بود. حداکثر میزان رضایت‌مندی برای زمان خدمات پزشکی و حداکثر میزان نارضایتی برای آموزش به بیماران بود. رضایتمندی در بخش اورولوژی در نیمۀ اول سال ۶۸/۸  و در نیمۀ دوم سال  ۶۷/۸  درصد بود. نتایج نشان از این داشت که نمرۀ رضایت‌مندی در بخش اورولوژی هم در نیمۀ اول سال و هم در نیمۀ دوم سال از متوسط رضایت‌مندی کلی بیمارستان پایینتر بود. ارتباط آماری بین رضایت‌مندی کامل بیمار و سن و جنس او وجود نداشت ولی بین رضایت‌مندی و سواد بیمار، ارتباط وجود داشت.
نتیجه‌گیری: استفاده از نظرهای بیماران برای بالابردن سطح خدمات پزشکی و بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستانها برای افزایش رضایت‌مندی بسیار مهم است.

متن کامل [PDF 673 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: لاپاروسکوپی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷

فهرست منابع
1. Jabraeily M, Rahimi B, Khodayari R, Goli Farhodi G, Mohamadi A. Assessment of inpatient satisfaction with quality services in training centers of Urmia University of Medical Sciences with the servequal model. Health Inf Manage. 2012;7(2):19-24 [Article]
2. Mortazavi Y, Khalilpour Marzoni A, Rabiee O, Rohi Z, Ghomi S. Patient Satisfaction from Pre and Postoperative Nursing Care in Hospitals Affiliated to Babol University of Medical Sciences. PCNM. 2013; 3 (1) :38-45 [Article]
3. Kazemeini S, Mohammadi F, Owlia F. Evaluation of Satisfication Rate of Patients Admitted to Yazd Shaheed Sadoughi Burn Hospital in First Nine Months of the year 2011. TB. 2013; 11 (4) :91-102 [Article]
4. Nazari RB, Babaalipour Mouziraji F, Amini J, Akbari S. A comparative study on patient satisfaction with hospital services in Amol. Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2011;15;9(3):188-195
5. Salehian TS, Pirak A. Patients’ Satisfaction from Medical and Nursing Services in Khatam Alanbia Hospital in Iranshahr. Jgbfnm. 2010;7(2):33-41
6. Joolaee S, Hajibabaee F, Jafar Jalal E, Bahrani N. Assessment of Patient Satisfaction from Nursing Care in Hospitals of Iran University of Medical Sciences. Hayat. 2011; 17 (1):35-44 [Article]
7. Najafi-Dolatabadi S, Malekzadeh J, Mohebi-Nobandegani Z. Patient satisfaction before and after implementation of paying per case for employees. Iran Journal of Nursing. 2011;23(68):39-46
8. Ebrahimnia M, Ameriun A, Azizabadi Farahani M, Khodami Vishte HR. Satisfaction rate of hospitalized patients in military hospitals from presented services. J Mil Med. 2010; 12 (2) :101-105 [Article]
9. Ahmadi B, Ziwdar M, Rafiei S. Patients' satisfaction in first rank Hospitals of Tehran University of Medical Sciences: A cross-sectional study in 2009. payavard. 2010; 4 (2 and 1) :44-53 [Article]
10. Rasooli P, Khankeh H, Falahi Khoshknab M, Rahgozar M. Effect of Time Management Training on Work-Family Conflict among Hospital Nurses. Hayat. 2009; 15 (3) :5-11